De twee families Rovers

De komst van Jean Moreau in Wagenberg is nauw verbonden met de families de Hertog, Kouwenberg en Ro(o)vers. Hier volgt de familie Roovers.

Jean wordt ongeveer in 1798 gevonden en mee naar huis genomen door Antony Kouwenberg die bij Antonie Rovers en zijn zus Anna Maria Rovers woonde. De vindplek ligt, zeer verwarrend, dichtbij het huis waar een andere Antony Rovers woont (Zie het verhaal van Bart Mureau).

Beide Antonie's zijn neven. De ouders van hun vaders Sijmon en Cornelis zijn Antonius Andries Roovers en Maria Buijs.

Het gezin Cornelis Rovers x Eva Meeuwissen

Het gezin Roovers x Meeuwissen heeft twee kinderen: Antonie en Anna Maria.

In de Registratielijst van de Bataafse Burgermacht staat dat Antony Rovers met zijn "knegt" Antony Kouwenberg in 1798 in Wagenberg woont in huis nummer 264 (dat adres correspondeert met het huidige Dorpstraat 55-61). In de Gemaallijsten van 1798 en 1799 staat dat Antony Rovers en Antony Kouwenberg nog steeds samen op hetzelfde adres wonen, samen met zus Anna Maria Rovers. Dat is vrij zeker nog steeds Dorpstraat 55-61. Anna Maria stond natuurlijk niet op de Bataafse lijst, omdat ze een vrouw was. Jean woont dan in hun huis als "knegt" net als Antony Kouwenberg.

Het gezin Roovers x Meeuwissen
  Geboren Overleden Huwelijk
Cornelis Rovers 23-04-1729 Terheijden 05-05-1795 Terheijden
Eva Meeuwissen 30-08-1745 Wagenberg   24-09-1769 Terheijden
Kinderen
Antonie Ro(o)vers 26-09-1770 Terheijden 11-03-1832 Terheijden
Anna Maria Ro(o)vers 09-08-1773 Terheijden 30-03-1854 Terheijden

Het gezin Simon Rovers x Petronella Biestraten

Het gezin Roovers x Biestraten heeft negen kinderen. (Vier daarvan overlijden in september en october 1794. Daar moet een ziekte hebben toegeslagen). Blijven over de zonen Antony, Petrus en Andries en de twee dochters Johanna en Eva. De drie zonen worden ook vermeld op de Registratielijst van de Bataafse Burgermacht. Zij wonen in de Wagenstraat. De vader is dan overleden (moeder Petronella wordt vanaf 1794 consequent weduwe genoemd). De moeder zal ook wel op dat adres wonen. Dat zou ongeveer de plek zijn waar volgens de familieoverlevering (zie het verhaal van Bart Mureau) Jean gevonden is
Dus Jean is gevonden vlak bij het huis van de ene Antony Rovers en gaat wonen bij de andere Antony Rovers.

Het gezin Roovers x Biestra(e)ten