Overzicht van alle Aktes

Simon Mureau (1850-1929)
Afsluiten Hypotheek op boot

(Notaris Ruijsenaers te Zwaluwe 10-10-1906)

Simon: schipper en kastelein (!). Hij woont te Helkant, gemeente Zwaluwe en is getrouwd met Antonia Brouwers.

Simon sluit een hypotheek af bij Johannes Merkx, voor 7200,- !! a 5 % op zijn schip (!) genaamd: "Ons Genoegen", een stalen motorboot, 63 ton, gebouwd te Rode Vaart (is een gehucht bij Klundert nu Moerdijk en is een kanaal). (Het schip is vermoedelijk gebouwd in 1906 en mogelijk herdoopt tot Pieternella?).

145 obligatie met verband
10 October 1906

Voor mij Leendert Adrianns Ruijssenaers, notaris binnen het arrondissement Breda, ter standplaats Zwaluwe,
verscheen:
Simon Mureau, schipper en kastelein, woonende te Helkant gemeente Zwaluwe, in huwelijk met Antonia Brouwers,

Die verklaarde, wegens geleend geld schuldig te zijn aan den heer Johannes Merkx, klompenfabrikant woonende te gemeld Helkant, de som van Zevenduizend tweehonderd gulden en ten behoeve van den schuldeischer zich te verbinden:

-- 1. Om ven de hoofdsom jaalijks op den tienden October rente te betalen berekend tegen vijf ten honderd in het jaar tot aan de aflossing, welke geschieden moet na opeisching of waarschuwing aan de wederpartij van drie maanden bevorens zullende het verschuldigde dadelijk eischbaar zijn, in geval van eigendomsovergang en inbeslagneming of brandschade aan na te melden vaartuig, bij het niet nakomen van eenige in deze acte gestipuleerde verplichting door den schuldenaar en door zijn overlijden of staat van faillissement.

-- 2. Om alle kosten of rechten?, die nu of later het gevolg dezer acte en overeenkomst zijn, voor zijne rekening te nemen.

-- 3. Om alle betaling van eenig verschuldigde te doen aan en ten woonhuize van den wettigen houder der grosse dezer acte.

Tot waarborg dezer geldleening verklaarde de schuldenaar ten behoeve des schuldeischers, een eerste verband te verleenen op het schip genaamd "Ons Genoegen" zijnde een stalen motorboot groot drie en zestig tonnen, gebouwd te Roode Vaart, gemeente Klundert, dienende tot allerlei vervoer naar verschillende plaatsen, door den schuldenaar verkregen door aanbouw gebrand 690 Breda 1906 en zulks met al het tot Gemelde motorboot behoorend staand en loopend want en verderen inventaris.

-- Voormeld schip is te boek gesteld ten kantore der Hypotheeken te Breda, den Achtsten October negentien honderd zes, in Deel 3. Nommer 698
-- Voorts is tusschen partijen bedongen:

-- Dat het verbonden vaartuig met alles waarop het pandrecht is verleend, zoo spoedig mogelijk door den schuldenaar tegen schade door brand of door andere oorzaken aan het vaartuig toegebracht, moet worden verzekerd ten genoege des schuldeischers, die bij geleden schade de te ontvangen viergoeding doet strekken in mindering of tot voldoening van al het hem verschuldigde dat jaarlijks bij de betaling van den interest aan den schuldeischer moet worden vertoond; de kwitantie der premie over het loopende Jaar

-- Dat het vaartuig in alle opzichten in goeden staat van onderhoud moet worden gehouden, niet van bestemming veranderd, niet worden verhuurd en nooit met beding van vooruitbe.....

..... taling der huurpenningen, met geen meerdere zakelijke rechten worden bezwaard en niet worden vervreemd.

-- Dat bij gebreke van betaling de schuldeischer gerechtigd is, het vaartuig in het openbaar naar plaatselijke gewoonten en op de gebruikelijke voorwaarden ten overstaan van een notaris te doen verkoopen, ten einde uit de opbrengst het verschuldigde te verhalen.

De medeverschenen heer Johannes Merkx voornoemd, verklaart al het vorenstaande ten zijnen behoeve aan te nemen.

In den zevenden regel van boven der eerste bladzijde dezer acte is eene letter doorgehaald.

Waarvan acte

In minuut opgemaakt, is verleden te Lage Zwaluwe, ten kantore van mij notaris, den tienden October negentienhonderd zes, in tegenwoordigheid van Johannes van Loon, notarisklerk en Johannes van den Biggelaar koster, beiden wonende te Lage Zwaluwe, als getuigen, evenals de verschenen personen aan mij notaris bekend en die na voorlezing deze acte met de verschenen personen en mij notaris hebben onderteekend

S Mureau
J Merkx
J. v. Loon

J v.d.Biggelaar
L A. Ruijssenaers notaris

Bron: notarieel register, notaris Ruijssenaers, Zwaluwe, Regionaal Archief Tilburg
(Akte)datum: 10-10-1906
Plaats: Hooge en Lage Zwaluwe
Mureau, Simon te Helkant Zwaluwe gehuwd Antonia Brouwers voor Merkx, Johannes aldaar groot f. 7200,-.
Minuut: obligatie met verband
Hooge en Lage Zwaluwe - 170 - 1906,