De stamboom van Mureau

Overzicht van alle Aktes

Anthonia   Cornelis   Antonie   Jacobus   Simon   Maria

Antonie Mureau (1841-1923)
en Sebastiana van der Vaart (1849-1916)

Testamenten

(Notaris Joh v Wijngaarden, Willemstad 23 nov en 12 dec 1876)

Antonie en zijn vrouw laten beiden hun testament opmaken. Er staat verder niets bijzonders in behalve het standaard juridisch jargon. Ze doen dit in een periode kort nadat de ouders van Sebastiana zonder testament zijn overleden en veel hebben nagelaten hun kinderen, met name aan Sebastiana en haar man. Dat vereiste een hoopt gedoe met inventarisaties en boedelscheidingen. Ook bij de vader van Antonie was niets geregeld. Waarschijnlijk wilden ze dit zelf voorkomen.

Antonie is winkelier. Ze wonen op het eiland Tiengemeten, dat gedeeltelijk onder de gemeente Zuid-Beijerland viel.

8 Dec 1876

Akte No 68

Voor mij Meester Johannes van Wijngaarden, Notaris in de standplaats Willemstad, Arrondissement Breda, Provincie Noord Brabant, in tegenwoordigheid van twee aan mij Notaris bekende en nagenoemde getuigen.

Is verschenen Antonius Mureau, winkelier, wonende te Tiengemeten, Gemeente Zuid Beijerland, mij Notaris bekend

Die verlangende te beschikken over de goederen door hem bij zijn overlijden na te laten aan mij Notaris zijnen uitersten wil zakelijk heeft opgegeven welken ik overeenkomstig die opgave, in duidelijke bewoordingen eigenhandig heb geschreven in voege als volgt:

Ik Antonius Mureau, verklaar tot mijne erfgenaam te stellen van al hetgeen ik bij mijn overlijden zal nalaten, in zoo ver de wet mij toestaat daarover in den ruimsten zin te beschikken mijne echtgenote Sebastiana van der Vaart

En vermits de bovengemelde opgave buiten de tegenwoordigheid der getuigen is gedaan en het opstel door mij Notaris is gereed gemaakt heeft de Testateur, alvorens de voorlezing daarvan geschiedde zijnen wil nader zakelijk in tegenwoordigheid der getuigen opgegeven; daarna is, in tegenwoordigheid der getuigen, deze uiterste wil door mij Notaris voorgelezen en na die voorlezing door mij aan den Testateur afgevraagd of het voorgelezene duidelijk voor hem is en werkelijk zijnen uitersten wil bevat, hetwelk hij toestemmend heeft beantwoord, welke afvraging en beantwoording almede in tegenwoordigheid der getuigen is geschied

Waarvan acte! Gedaan en verleden te Willemstad, ten kantore mijns, Notaris, heden den achtsten December achttien honderd zes en zeventig, in tegenwoordigheid van Paulus Renaud, arbeider en Johan Martin Otto, schoenmaker beide wonende te Willemstad, als getuigen

En heeft de testateur met de getuigen en mij Notaris deze minute onderteekend, onmiddelijk nadat van derzelver geheelen inhoud aan allen voorlezing was gedaan.

A. Mureau.
P Renaud
J M Otto.
J v Wijngaarden
notaris

23 Nov 1876

Akte No 62

Voor mij Meester Johannes van Wijngaarden, Notaris in de standplaats Willemstad, Arrondissement Breda Provincie Noord Brabant, in tegenwoordigheid van twee aan mij Notaris bekende in nagenoemde getuigen.

Is verschenen Sebastiana van der Vaart zonder beroep of maatschappelijke betrekking, wonende te Tiengemeten, gemeente Zuid Beijerland, echtgenoote van Antonius Mureau, winkelier aldaar zijnde de comparante aan mij Notaris bekend

Die verlangende te beschikken over de goederen door haar bij haar overlijden na te laten, aan mij Notaris haren uitersten wil zakeljk heeft opgegeven, welken ik overeenkomstig die opgave in duidelijke bewoordingen eigenhandigheb geschreven in voege als volgt:

Ik Sebastiana van der Vaart verklaar tot mijnen eenigen erfgenaam te stellen van al hetgeen ik bij mijn overlijden zal nalaten, in zoo ver de wet mij toestaat daarvoor in den ruimsten zin te beschikken mijnen echtgenoot Antonius Mureau

En vermits de bovengemelde opgave buiten de tegenwoordigheid der getuigen is gedaan en het opstel door mij Notaris is gereed gemaakt heeft de Testatrice, alvorens de voorlezing daarvan geschiedde haren wil nader zakelijk in tegenwoordigheid der getuigen opgegeven; daarna is, in tegenwoordigheid der getuigen deze uiterste wil door mij Notaris voorgelezen en na die voorlezing door mij aan de testatrice afgevraagd of het voorgelezene duidelijk voor haar is en werkelijk haren uitersten wil bevat, hetwelk zij toestemenend heeft beantwoord, welke afvraging en beantwoording almede in tegenwoordigheid der getuigen is geschied.

Waarvan acte! Gedaan en verleden te Willemstad ten kantore van mij Notaris Heden den drie en twintigsten November achttien honderd zes en zeventig in tegenwoordigheid van Pautus Renaud, arbeider en Johan Martin Otto, schoenmaker van beroep beide wonende te Willemstad als getuigen

En heeft de testatrice met de getuigen en mij Notaris deze minute onderteekend onmiddelijk nadat van derzelve geheelen inhoud aan allen voorlezing was gedaan

Sebastiana van der Vaart
P Renaud