Overzicht van alle Aktes

Antonie Mureau (1841-1923)
Aankoop bouwland

(Notaris G.Vos te Zwaluwe 29-12-1876)

Antonie was boekhouder (!), Zuid-Beijerland. Er is een openbare verkoop van stukken bouwland van Johannes van der Vugt in Made. Antonie doet de derde koop (hij koopt het derde perceel). De prijs van het perceel staat op 2400,- maar hij koopt het voor 2550,- . De koop wordt gedaan door zijn zwager Frans van der Vaart, schipper te Made (de oudere broer van de vrouw van Antonie), voor 2550 gulden. In de eerdere akte nr 218 waren de prijzen bepaald, en daar is vermeld dat het gaat om perceel in Made, Sectie J682 (groot 1ha, 23a, 70ca). In die akte staat ook dat iemand anders al een bod had uitgebracht, vandaar dat hij hoger biedt dan de vraagprijs.

Akte No 225

En op heden den negen en twintigsten December achttien honderd zes en zeventig, des avonds ten zes ure, ten verzoeke en in bijwezen van Johannes van Vugt Antonieszoon, bouwman, wonende te Made, is door mij, Glijn Vos, notaris, in het arrondissement Breda ter standplaats de gemeente Zwaluwe in tegenwoordigheid der beide na tenoemen getuigen, ter herberge van Antonie Verlegh te Made, de zitting geopend tot het ontvangen van verhoogingen waarop zijn verschenen de volgende personen die verklaarden (op profijt van tien ten honderd der te verhoogen sommen) te verhoogen als:

Adriaan Blijlevens, timmerman, wonende te Made de tweeden Koop met vijf en twintig gulden komende daardoor op twee honderd dertig gulden.

Cornelis Vermeulen, bouwman, wonende te Made den derden koop met een honderd vijf en twintig gulden komende daardoor op twee duizend vier honderd gulden.

Antonie Verlegh Gerardszoon, timmerman, wonende te Made den eersten koop met drie honderd gulden, staande thans op elf honderd gulden, en den tweeden koop nog met zeventig gulden komende daardoor op drie honderd gulden

Willem Kanters, bouwman, te Made de vierden koop met vijftig gulden komende daardoor op vier honderd vijftig gulden.

Niemand meer tot het doen van verhoogingen verschijnende is men na voorlezing van al het voorschrevene, en dus ook van vorenstaand procesverbaal van provisionele veiling de vijftiende December jongstleden ten overstaan van mij notaris opgemaakt tot de finale verkooping van de daarin breeder omschreven Onroerende goederen overgegaan als volgt:

De eerste koop staande op elf honderd gulden is niet afgemijnd en door den verkooper terstond opgehouden.

De tweede koop staande op drie honderd gulden is niet afgemijnd en verbleven aan Antonie Verlegh Gerarduszoon gemeld die dezen koop accepteert voor drie honderd gulden.

De derde koop, staande op twee duizend vier honderd gulden is afgemijnd op een honderd vijftig gulden daarboven door Frans van der Vaart, schipper, wonende te Made, die alhier tegenwoordig verklaarde dezen aankoop te hebben gedaan voor en ten behoeve van Antonie Mureau, boekhouder, wonende te Zuid Beijerland en denzelven koop alzoo namens hem, als daartoe volgens zijne verklaring mondeling gemagtigd te accepteren voor twee duizend vijf honderde vyftig gulden.

En de vierde koop, staande op Vier honderd vijftig gulden, is afgemijnd op tien gulden daarboven , door Gualtherus Martens, Koornmalenaar, wonende te Made die alhier tegenwoordig dezen koop accepteert voor vier honderd zestig gulden verklarende de verkooper, den eersten Koop op te houden en de tweede derde en Vierde koopen den respective koopers te gunnen en toe te wijzen

Wordt alhier goedgekeurd de doorhaling van een woord in de twee en dertigsten regel der eerste bladzijde dezer akte.
Aldus gedaan en verleden te Made ten tijde en ter plaatse voormeld in tegenwoordigheid van Pieter Rovers veldwachter wonende te Made en Pieter Weeland Pieterszoon, voermansknecht, wonende te Hooge Zwaluwe, als getuigen die even als de verschenen personen aan mij Notaris bekerd zyn. En is deze akte onmiddellijk na voorlezing, door de verschenen personen, de getuigen en mij Notaris onderteekend.

J. van Vugt
A. Blijlevens
C Vermeulen
W Kanters