Terug naar overzicht       Terug naar Johannes Moreau

Johannes Moreau (1806-1882)
(Overleden 18-10-1882, akte opgesteld 18-11-1882)

Johannes Moreau overlijdt in 1882. Hij laat heel veel na aan zijn vrouw, inclusief een hypotheekschuld. Hij zegt ook dat na haar overlijden alles wat overblijft naar de kinderen van zijn broer gaat. Het is niet duidelijk of dat ook echt gebeurd is. Omdat hij in gemeenschap van goederen getrouwd is heeft hij de hypothecaire lening die de drie zusters van Donk in 1859 hebben afgesloten samen met zijn vrouw van de oudste zus Bernardina overgenomen (zij is in 1880 overleden). Die laat hij nu weer, met een verwijzing naar zijn testament uit 1870 aan Catharina na.

"dat hij bij zijn uitersten wil waarvan de akte den 18 Augustus 1870 voor Notaris Bode te Prinsenhage is verleden, tot eenige ergename zijne nalatenschap heeft benoemd, zijne echtgenote de ondergeteekende aangeefster, met bepaling dat al wat van zijne nalatenschap, na het overlijden van zijne gezegde huisvrouw zal overig zijn, zal geerfd en genoten worden door zijne naaste bloedverwanten volgens de wet."

Er wordt als formaliteit nog wel gemeld dat als hij geen testament had opgesteld (ab intestato) zijn deel naar de kinderen van zijn broer zou zijn gegaan.

De waarde van het vastgoed is weer flink gestegen, inmiddels 2100 gulden ()aangekocht voor 800 gulden)

".... 2/3 gedeelten in de onroerende goederen in Varend te Prinsenhage op den kadastrale legger dier gemeente bekend onder sectie F nummer:
273, bouwland, groot 89 aren, 20 centiaren
274, huis, schuur, erf, groot 4 aren 65 centiaren
275, moestuin groot 16 aren, 80 centiaren
Samen groot 1 hectare, 10 aren, 65 centiaren
Door de aangeeftster tezamen voor het geheel gewaardeerd op een verkoopwaarde ten dage van het overlijden der erflaatster ad f 2100,- , dus voor 2/3 gedeelte : ..... f 1400,- "

Die 2/3 is voor hun samen, dat moeten ze delen, dus hij laat 700 gulden aan onroerend goed na, plus nog wat meubelen en inboedel. Daartegenover staat 2/3 van de hypotheekschuld (1100 gulden) en wat andere kosten. Aan de negatieve kant komt dat neer op ongeveer 490 gulden. Hij laat dus ongeveer 260 gulden na aan zijn vrouw. Dat is voornamelijk het onroerend goed.

Verder kunnen we nog twee dingen aflezen uit deze uitgebreide akte:

1) Johannes is ziek geweest, hij moet nog voor zijn geneeskundige behandeling betalen:

"Aan C.J. de Lint, geneesheer te Prinsenhage
wegens geneeskundige behandeling in 1882 :..... f 39.50 "

2) Er is een flinke rekening van 100 gulden voor zijn uitvaart en voor de kerkelijke diensten "tot en met het eerste? jaargetijde" :
"De begrafeniskosten van den erflater met inbegrip van Kerkelijke Diensten
tot en met het eerste? jaargetijde ......ad f 100,- "

Memorie van aangifte voor het recht van successie der nalatenschap van Johannes Moreau, overleden te Prinsenhage 18 Augustus 1882

De ondergeteekende: Catharina van Donk, zonder beroep, wonende te Prinsenhage, weduwe van Johannes Moreau; ten effecte dezer aangifte domicilie kiezende ten kantore van notaris G.W.Bossers te Prinsenhage.

Verklaart
dat Johannes Moreau, in leven landbouwer, te Prinsenhage, zijne laatste woonplaats, den 18 Augustus 1882 is overleden

dat indien de erflater intestato ware overleden, tot zijn nalatenschap volgens de wet zouden zijn gerechtigd geweest, de kinderen van zijnen vooroverleden broeder Cornelis Moreau (RM: Cornelis is in 1862 overleden), zijnde:

1. Cornelis Moreau, landbouwer, wonende te Wagenberg onder Terheijden
  2. Antonius Moreau, landbouwer, wonende te Made
  3. Jacobus Moreau, landbouwer, wonende te Made
  4. Simon Moreau, schippersknecht, wonende te Made
  5. Antonia Moreau, weduwe van Petrus van Dijk, wonende te Wagenberg onder Terheijden voormeld
  6. Maria Moreau, weduwe van Pieter Zijlmans, te Raamsdonk
dat de nalatenschap van den aflater bestaat uit :
    Actief de helft in:
a) 2/3 gedeelten in de onroerende goederen in Varend te Prinsenhage op den kadastrale legger dier gemeente
bekend onder sectie F nummer:
273, bouwland, groot 89 aren, 20 centiaren
274, huis, schuur, erf, groot 4 aren 65 centiaren
275, moestuin groot 16 aren, 80 centiaren
Samen groot 1 hectare, 10 aren, 65 centiaren (RM: een voetbalveld is ongeveer een 3/4 hectare)

dus voor 2/3 gedeelte : ..... f 1400,-

b) 2/3 gedeelte in meubelen en inboedel voor het geheel in waarde
als voren op ........f 150,-
dus voor 2/3 gedeelte : f 100,-
....................Samen : f 1500,-

Dus voor de helft : 750,-

Passief
1. De helft in :

a) 2/3 gedeelte in een hypothecaire schuld wegens geleend geld ten behoeve van Gerardus Taks te Princenhage, groot in kapitaal f 1100,- rentende jaarlijks op 3 april naar 4%; krachtens akte van schuldbekentenis met hypotheek den 3 april 1859 voor notaris Bode te Prinsenhage verleden
dus voor kapitaal: ................f 1100,- ,
met interest
van 3 april tot 18 augustus 1882 : f 16.50
Samen ............................f 1116.50
..........dus voor 2/3 gedeelte: f 744.33

b) Aan C.J. de Lint,
geneesheer te Prinsenhage
wegens geneeskundige behandeling
in 1882 :................... f 39.50

.............................Samen f 783.83

Dus voor de helft f 391.91

2. De begrafeniskosten van den erflater met inbegrip van Kerkelijke Diensten tot en met het eerste? jaargetijde ......ad f 100,-

Totaal Passief f 491.915

Het actief bedraagt: f 750,-

Het passief bedraagt f 491.515

Zuiver Saldo f ......258.485

Eindelijk verklaart de aangeefster dat de overledene geene goederen als bezwaarde erfgenaam of in vruchtgebruik bezat en dat door zijn overlijden geene periodieke uitkeringen bij opvolging zijn overgegaan of vervallen.

Prinsenhage 18 November 1882

Handmerk van Catharina van Donk XX, gesteld in tegenwoordigheid van van ......

Plaats: Princenhage
Overledene Johannes Moreau
overleden op 18-10-1882 te Princenhage.
Memories van successie Breda deel 115,
Gemeente: Breda