Overzicht van alle Memories

Memorie van Successie

Cornelis Mureau (1804-1862)
(Overleden 29-12-1862, akte opgesteld 10-3-1863)

Cornelis Mureau overlijdt op 58-jarige leeftijd. Zijn meerderjarige kinderen zijn aanwezig bij het testament, net als zijn schoonzoon Pieter van Dijk en zwager Willem Pellenaars. De laatste is de voogd over de minderjarige kinderen. Hij laat in Terheijden de helft van een huis na, Sectie D 862 (kadaster?), groot 4 roeden en 40 ellen.

Opm.
1. Johannes Mureau is de zoon van Cornelis, uit zijn eerste huwelijk. Hij woont in 1862 bij Pieter van Dijk in huis (Bev Register). Hij verhuist in 1862 naar Made, waar hij voorjaar 1864 trouwt en binnen een maand na zijn huwelijk overlijdt, 33 jaar oud. Pieter van Dijk komt dan ook aangifte doen.
2. Dochter Anthonia Mureau mag/kan kennelijk niet tekenen, haar man Pieter van Dijk wel.
3. Willem Pellenaars is de broer van Maria Pellenaars, de moeder van de vermelde kinderen uit het tweede huwelijk van Cornelis.
4. Let wel: Ook de zoon Cornelis tekent in 1862 nog met mOreau !!, alhoewel zijn overleden vader Cornelis gewoon Mureau wordt genoemd, en de kinderen, waaronder zoon Cornelis zelf, ook gewoon Mureau worden genoemd.

Memorie van aangifte der nalatenschap van Cornelis Mureau, te Wagenberg onder Terheijden, den 29 december 1862 overleden.

De ondergetekenden

1. Johannes Mureau, arbeider, wonende te Made
  2. Pieter van Dijk, als in algehele gemeenschap van goederen in huwelijk hebbende Antonia Mureau, beide arbeiders wonende te Made
  3. Cornelis Mureau, arbeider, wonende te Wagenberg onder Terheijden
  4. Willem Pellenaars, arbeider, wonende te Terheijden, in hoedanigheid van voogd over a) Antonie b) Jacobus c) Simon d) Maria Mureau, minderjarge kinderen van Cornelis Mureau en zijn echtgenote Maria Pellenaars, in leven wonende te Wagenberg voormeld, en aldaar overleden

Kiezende woonplaats ten kantore van de notaris Gustave van Goor, te Terheijden
(zie ook de Notaris aktes opgesteld door deze notaris)

Verklaren

Dat Cornelis Mureau, vader onbekend, vader van de drie eerstgenoemde ondergetekenden en voormelde minderjarigen, te Wagenberg onder Terheijden, alwaar hij het laatst zijn woonplaats had, op den 29 december den 1862 abintestato is overleden.

Dat voor dit overlijden geen periodieke uitkeringen zijn overgegaan/voorgegaan of vervallen en de overledene in deze geene goederen als bezwaarde erfgenaam of vruchtgebruiken bezat

Dat tot de nalatenschap van den overledene in deze behoort:
    1/2 in een huis en erf staande en liggende onder Terheijden in sectie D862, groot 4 roeden 40 ellen

Aldus opgemaakt te Wagenberg onder Terheijden den 30? maart 1863

getekend P van Dijk
    C Moreau

(De Cornelis Moreau van de handtekening is de zoon van de overledene, zoon Johannes Moreau en zwager Willem Pellenaars kunnen niet schrijven, en zetten een kruisje).

Bron:
Plaats: Terheijden
Overledene Cornelis Mureau
overleden op 29-12-1862 te Terheijden.
Memories van successie Breda deel 75,
aktenummer 352 (dig blz 787)
Gemeente: Breda