Terug naar overzicht       Terug naar Johannes Moreau

Memorie van Successie

Huiberdina Ellissen/Ellesen (1780-1859)
(Overleden 25-3-1859, akte opgesteld 3-4-1859)

Hu(i)berdina is de vrouw van Bartholomeus van Donk (1784-1834). Zij overlijdt in 1859. Ze laat niet veel na. Al wat ze heeft gaat naar al haar 6 nog levende kinderen.

"...Verklaren dat hunne Moeder Huberdina Ellesen in leven weduwe van Bartholomeus van Donk, zonder beroep, gewoond hebbende te Princenhage, op den 25 maart 1859 aldaar is overleden, tot hare eenige erfgename nagelaten hebbende de ondergeteekende aangevers in deze? als te zamen uitmakende hare eenige nagelaten kinderen..."

Vier van haar dochters hebben in 1852 haar huis met bijbehorende grond (alvast) gekocht. Daarom heeft ze niets meer na te laten. Zij zijn er ook in blijven wonen, samen met hun moeder.

Het is een heel slecht leesbare akte.

Memorie van Aangifte van het Regt van Successie van den Boedel in nalatenschap van wijlen Huberdina Elissen in leven weduwe van Bartholomeus Verdonk, overleden te Prinsenhage den 25 maart 1859.

Ik ondergeteekende Bernardina van Donk , naaister, Bartholomeus en Antonie van Donk, linnenwevers en Adriana van Donk gehuwd en bijgestaan door Willem Frijters Catharina van Donk, Anna van Donk
allen landlieden wonende in Vareind onder Princenhage, op zunstens??? deze Memorie van Aangifte Domicilie verkiezende ten kantore van den Notaris Karel Hendrik Bode te Princenhage, Letter A Nr? 189.

dat overledene? geene vaste goederen heeft nagelaten, en door haar overlijden geen fidei commis ............

is geevolveerd noch enige lijst...? is afgestorven

..... en onderteekend te Prinsenhage den 3 April 1859

Bernardin van Donk (echte handtekekening)

handmerk van Anna van Donk

handmerk van Bartholomeus van Donk

handmerk van Antonie van Donk

handmerk van Willem Frijters

handmerk van Adriana van Donk

handmerk van Catharina van Donk

Voornoemde handmerken zijn gezet in tegenwoordigheid van .....K.H.Bode

Bron: BHIC
Plaats: Princenhage
Overledene Huberdina Ellesen
overleden op 25-03-1859 te Princenhage.
Memories van successie Breda deel 70,
aktenummer 126